Galilei   

  Regi: Lars Engström 
  Scenografi och kläder: Olle Montelius  
 
 I rollen som Galilei: Arne Nyberg 
                                             
                                                      

Några av de teckningar jag gjorde under tre veckor i Florens hösten 1964  när jag
förberedde mig för scenografin till Brechts "Galilei" på Göteborgs Stadsteater.

Teaterchefen Mats Johansson hade sagt till mig:
– Ta bilen och Gunilla och kör ner till Florens och gör dina första skisser där nere. 
Du får tre veckor, och teatern betalar bensinen.  
   
Uno Myggan Ericson skickade med mig ett  rekommendationsbrev för att jag
skulle bli vänligt mottagen på museer och på andra ställen jag kunde tänkas besöka.
Uno skrev på engelska men jag fick det snabbt översatt till italienska av
vår hotellportier mot att jag tecknade av Ponte Vecchio (Gamla bron, byggd 1345)
åt honom. Vi hade hittat ett litet trevligt hotell utefter Arno och vår DKW stod 
parkerad i trädgården under några apelsinträd.

     

       
                                   G på en mur i Boboliträdgården.  


Även om jag hemma i Göteborg hade läst vad jag kunde komma över om Galilei i Florens
visste jag inte att staden har ett Galileimuseum. Vi hittade det en dag när vi vandrade på en
gata utefter Arno. När jag visade mitt rekommendationsbrev öppnades alla dörrar upp till
chefen för museet, doktor Maria Luisa Bonelli.

                  
                                                                                        Il Gioiello i Arcetri.
Hon tog emot oss med stor vänlighet, kanske också lite förvånad över att vi kommit den
långa vägen från Sverige vid denna årstid, nästan vinter, för att få veta så mycket som möjligt
om Galileo Galilei. När jag förklarade att jag arbetade på Göteborgs Stadsteater med en pjäs
om Galilei visade hon oss runt bland den store vetenskapsmannens alla instrument, som jag
tidigare bara hade  läst om i uppslagsböcker. Jag fick en av hennes avhandlingar,
LE  ABITAZIONI  FIORENTINE  DI  GALILEO, som bl. a. beskrev platser i Florens  som
var viktiga för mej i sammanhanget. 

       
    Huset i Arcetri där Galilei hölls i arrest. Byggnaden ägdes nu av en
    läkare, och en vänlig tjänsteflicka släppte in oss i trädgården.

När vi lämnade museet och var på väg nerför trapporna fångades vi in av en ambitiös
vaktmästare som tvunget måste visa oss den skatt han ruvade över i bottenvåningen.
Rum efter rum med små vaxmodeller föreställande staden Florens under digerdöden i
mitten av 1300-talet.  Salarna myllrade av små bleka vaxlik, på gator och torg, i kärror
och kistor, hängande ut genom husens fönster, i portar och prång.  Han var tydligen
mycket stolt över att ha ansvar för denna massiva förgängelse. Chockade snubblade
vi ut på gatan till ljuset och de mycket levande italienare som flanerade utefter Arno. 


         
                                                  Hus vid Arno.

Efter en ganska jobbig körning genom Europa med vintern på väg, och väl hemma i
Sverige igen, möttes vi av plogbilar och snöstorm. Jag hade över hundra små skisser
med mig efter veckorna i Florens, och i baksätet på DKWn en liten vacker stol som
vi hittat  i en antikaffär.          

                                            GALLERI