Gruffet i Chiozza
för Upsala Stadsteater 1978
Regi: Ritva Holmberg
Scenografi och kostym: Olle Montelius
Författare: C. Goldoni
En våldsam scen ur Gruffet i Chiozza.
Fiskare.
Olle Montelius vid Järnbron i Uppsala. Foto: Sture Carlsson
Ur intervju av Karin Algrim för Arbetarbladet 23 februari 1978:
I mitten på 50-talet gjorde Montelius scenografi till Upsala-Gävle stadsteaters
storsatsningar som Natthärbärget, Glasmenageriet, Peer Gynt och Hamlet.
Sedan försvann han till Göteborgs stadsteater. Nu är han tillbaka för att göra
scenbilden till Goldonis Gruffet i Chiozza.
Din syn på pjäsen utöver att den är rolig?
-- Den är revolutionär. Goldoni var, när han på 1700-talet skrev sina pjäser, verkligen revolutionär.
Är pjäsen revolutionär idag?
-- Absolut. Om vi ser på det samhälle vi lever i med en stark byråkratisk apparat vi ständigt fastnar i,
med en kapitalism som tjänar på att göra människan vegeterande, osjälvständig och med onaturligt skapade
behov, då är pjäsen nyttig. Den visar oss starka självständiga människor.
Det finns ju olika skolor inom scenografi, vilken är din?
-- Jag kan bara förklara att jag med åren arbetar enklare och enklare.
Är detsvårt att göra enkel scenografi?
-- Enkelhet är alltid svårt. Det är ingen konst att göra en överlastad scenbild. På en enkel scen blir minsta
fingerrörelse betydelsefull. Skådespelaren är helt utelämnad. I en överlastad scenbild är det lättare att
"gömma" sig. Den rena scenen kräver oerhört mycket av skådespelaren
- och av regissör och scenograf.